Kompetens

IT- och telekomsektorn, inklusive verksamheter med högt IT-innehåll utanför IT- och telekombranschen, har mycket stor kompetensbrist. Om inte kraftfulla åtgärder vidtas förväntas ett underskott på 60 000 personer år 2020. Vi behöver därför - bland annat - säkerställa ett utbildningssystem som på bästa sätt tar tillvara på digitaliseringens möjligheter. Allt för att trygga tillgången på välutbildade, blivande medarbetare i branschen. Men också för att generellt höja den digitala kompetensen hos alla invånare - något som är en förutsättning för delaktighet och kunskapsutveckling.


Aktuellt

Vad vi pratar om när vi pratar om digitalisering

I våras lanserade vi rapporten ”Etta eller nolla?” som ger en beskrivning av hur det egentligen står till med digitaliseringen av Sverige – hur vi står oss i internationell jämförelse och i vilken takt vi närmar oss regeringens mål att vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter. Vi ville att rapporten skulle fungera som ett underlag för att driva diskussionen om digitalisering vidare på den nivå ämnet förtjänar – som en samhällsfråga snarare än en fråga om ettor och nollor. Nu är det snart dags för årets Almedalsvecka, och så här någon vecka före kan vi för minst tredje året i rad konstatera att digitalisering som ämne är hetare än någonsin.

Goda intentioner i regeringens nya digitaliseringsstrategi

Så kom den äntligen, Peter Erikssons och regeringens digitaliseringsstrategi ”För ett hållbart digitaliserat Sverige”. Och vi konstaterar att det är mycket positivt att regeringen slår fast det i vår mening enda tänkbara; en fortsatt ambition att Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter. Allting annat hade varit att abdikera från framtiden. Också att detta mål brutits ned i fem mer uppföljningsbara delområden är bra, delmålen ringar på ett övergripande plan väl in de områden som är helt centrala för att framgångsrikt öka takten i digitaliseringen av Sverige.