IT&Telekomföretagens standardavtal har sedan många år en stark ställning i Sverige och uppfattas många gånger som branschpraxis av våra domstolar.

Alla standardavtal är kopplade till IT&Telekomföretagens affärsetiska grundprinciper.

Visa alla

Priser tryckta standardavtal - på papper

De svenska avtalen beställs i buntar om 10 ex i varje bunt.

Medlemspris 150 kr/bunt, icke medlem 600kr/bunt.

Provmapp med ett ex av varje svenskt avtal.

Medlemspris 200:-/mapp. Icke medlem 800:-/mapp.

De engelska avtalen beställs styckevis.

Medlemspris 100 kr/styck, icke medlem 150 kr/styck.

Provmapp med ett ex av varje engelskt avtal.

Medlemspris 600:-/mapp. Icke medlem 1400:-/mapp.

Affärsetiska grundprinciper, svenska eller engelska, är kostnadsfria.

En administrativ avgift på 100 kr, plus porto och moms tillkommer vid varje beställning.
 

Avtal 90

Avtalet 90 kan användas vid systemleveranser som omfattar flera produkter som ska integreras med varandra och/eller med andra produkter hos kunden. Avtalet avser också köp av maskinprodukter och/eller nyttjande av programprodukter med tillhörande tjänster som tex installationshjälp och utbildning. Avtal 90 är i första hand avsett att tillämpas vid system som innehåller standardprodukter.

IT-Underhåll

IT-Underhåll kan användas vid underhåll av maskinprodukter- och standardprogramprodukter och/eller gjorda kundanpassningar eller utvecklade system. I underhåll kan tjänster som avhjälpande underhåll, uppdateringar/versioner av standardprogramprodukter och telefonrådgivning ingå.

SLA-bilaga – Underhåll

Bilagan kan användas när leverantören åtagit sig vissa servicenivåer för underhållstjänster, som reaktionstid och kundsupport. Den är avsedd att användas tillsammans med IT-Underhåll.

IT-Projekt

IT-Projekt kan användas när leverantören har ett självständigt ansvar att tillhandahålla ett system som ska uppfylla vissa överenskomna krav. Systemet ska acceptanstestas före godkännande. Typiskt för projektet är att både leverantör och kund aktivt arbetar med leverans och implementering av systemet.

IT-Infrastrukturtjänster

IT-Infrastrukturtjänster kan användas när leverantören löpande utför infrastrukturtjänster, som till exempel drift och arbetsplatstjänster, åt kunden, oavsett var detta sker någonstans. IT-Infrastrukturtjänster har ersatt IT-Drift.

SLA-bilaga Drift

Bilagan kan användas när leverantören åtagit sig servicenivåer för tillgänglighet och kundsupport vid driftstjänster. Den är avsedd att användas med IT-Infrastrukturtjänster.

IT-Tjänster

IT-Tjänster kan användas för ett stort antal olika IT-relaterade tjänster när en leverantör ska utföra ett uppdrag åt en kund utan att uppdraget är att åstadkomma ett visst överenskommet resultat, som kan verifieras vid en acceptanstest.

IT-Tjänster avser tjänster som utförs på löpande räkning t.ex. förstudie, projektledning, programmering, designarbete, dokumentationsarbete och andra konsulttjänster.

Internetprojekt

Internetprojekt är baserat på IT-Projekt, men är speciellt anpassat för Internet-orienterade projekt. Avtalet kan användas vid projekt kring utveckling av intranät, extranät och liknande tjänster.

Allmänna leveransvillkor 91 (enkla leveranser av hårdvara)

Avtalet kan användas vid enklare leveranser, t.ex. för den som enbart är produktleverantör. Avtalet avser leveranser av maskinprodukter enligt produktspecifikation.

Särskilda bestämmelser för leverans av Kassaregister och Kontrollenheter

Särskilda bestämmelser är avsedda att tillämpas vid leverans av kassaregister och/eller kontrollenheter tillsammans med Allmänna leveransvillkor 91.

Sekretessavtal

Avtalet kan användas när parterna i förtroende ska tillhandahålla varandra handlingar och annan skriftlig och/eller muntlig information som är av konfidentiell natur.

Allmänna bestämmelser Tjänster version 2009

För att förenkla för dig att göra affärer erbjuder Almega ett standardavtal för tjänstesektorn. Avtalet, som inte är branschspecifikt, är avsett att användas för uppdrag inom alla olika verksamhetsområden. 

Molntjänster

Molntjänster kan användas exempelvis när leverantören tillhandahåller lagringskapacitet eller infrastruktur, eller en plattform åt kunden, eller egen eller tredjepartsapplikation (SaaS) för kundens nyttjande inom ramen för Molntjänsten, eller annan webbaserad tjänst. Molntjänster ersätter avtalet Cloud Computing.

SLA-bilaga – Molntjänster

Denna SLA-bilaga kan användas avsedd när leverantören åtagit sig servicenivåer för tillgänglighet och kundsupport vid molntjänster. Bilagan är avsedd att tillämpas tillsammans med Allmänna bestämmelser Molntjänster.

Agila Projekt

Agila Projekt kan användas vid projekt där parternas uppdragsmetod och samverkansformer baseras på agila principer och där kraven på det som leverantören ska leverera till kunden definieras successivt.

Kommentarer till Agila Projekt ­

Dessa kommentarer är avsedda att underlätta användningen av Allmänna bestämmelser för Agila Projekt. De förklarar också vissa frågor i anslutning till Agila Projekt men är inte en del av själva avtalet.

Bilaga Risk- och Vinstdelning Agila Projekt

Denna bilaga utgör en modell för risk- och vinstdelning vid Agila projekt i syfte att reducera risken för behovet av en förlängning av Uppdraget (Ändring av Uppdraget). Bilagan är avsedd att användas tillsammans med de Allmänna Bestämmelserna. Bilagan hindrar inte att parterna kan överenskomma om andra prismodeller, t.ex. per Tidsbox eller eventuell Release.